Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi a Tucson 1.6 T-GDi

0
0
0
s2smodern

Hyundai sa v segmente SUV cíti z roka na rok silnejší, jeho zdravé sebavedomie koniec koncov dokazuje aj dvojica testovaných SUV. Nový Tucson aj Santa Fe zároveň ukazujú, prečo by ich mali brať nielen zákazníci, ale aj konkurenti, naozaj vážne.

Na test týchto dvoch áut sme boli v redakcii zvlášť zvedaví. Nielen preto, že ide o nový, resp. zmodernizovaný model, ale vzhľadom na rozdielnu koncepciu svojich pohonov nám dávajú šancu porovnať silné a slabé stránky naftového a benzínového motora v stredne veľkom a kompaktnom SUV. Testovali sme benzínový Hyundai Tucson 1.6 TGDi (130 kW/177 k) so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou a naftový Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Obidve autá disponovali pohonom všetkých kolies.

Útulné salóniky
Z pohľadu kvality spracovania a použitých materiálov nie je testovaným autám čo vytknúť. Najmä Santa Fe pôsobí až luxusným dojmom. Obšitie jeho palubnej dosky kontrastnou kožou, dobrá ergonómia a odkladacie priestory po ruke nedávajú dôvod k žiadnej kritike. Viac nás však zaujímajú priestorové pomery. Ak by sme ich porovnali navzájom, zistíme, že na šírku je vpredu (v lakťoch) Santa Fe o necelých 5 cm širšie. V oblasti hlavy je však veľkorysejšie už o celých 75 mm a to je veru cítiť.  Podobne sú na tom obidve testované autá aj na zadných sedadlách, Tu však ponúka Santa Fe okrem väčšej šírky aj viac miesta v pozdĺžnom smere, jeho zadná lavica je navyše posuvná v neuveriteľnom rozsahu až 250 mm. Na druhej strane, v plnej kráse sa tu ukázalo, čo s priestorom na hlavu urobí panoramatická strecha. Tucson (bez panoramatickej strechy) ponúka nad zadnou lavicou až po strechu 970 mm, zatiaľ čo Santa Fe s efektnou presklenou strechou o 4 cm menej. Nad prednými sedadlami je však rozdiel len 15 mm (opäť v prospech Tucsona).

Hyundai Santa Fe sa dnes vyrába už len v jednej celkovej dĺžke, predĺžená verzia je minulosťou. Horný pás LED svetiel tvoria denné svetlá, stretávacie a diaľkové svetlá sú v nárazníku. Rezervu si Santa Fe vozí pod autom.

 

Lokomotíva a atlét
Myslíte si, že pri meraní dynamiky je víťaz vopred daný? Máte pocit, že o takmer 300 kg ťažšie naftové Santa Fe nemá proti ľahšiemu benzínovému Tucsonu šancu? Sprvu sme si to mysleli aj my. Potom sme vzali Racelogic, nechali dojmy dojmami a nechali prehovoriť presné stopky. A veru, z niektorých čísiel sme zostali pekne zaskočení. Ak si vezmeme maximálne pružné zrýchlenia z 50 na 90 km/h, tam sa dostal benzínový Tucson pred naježené Santa Fe o necelú sekundu, ak sme porovnali zrýchlenie zo 60 na 120 km/h, tam to Tucson natrel väčšiemu Hyundaiu už skoro o sekundu a pol. Šprinty sú skrátka doménou benzínového Tucsona, ktorý sa rád necháva vytáčať až nad hranicu 6000 otáčok, pričom až do 4500 servíruje maximálny krútiaci moment. A to je taký pádny argument, ze naň v tejto disciplíne nenašiel odpoveď ani obrovský štvorvalec 2.2 CRDi v Santa Fe. Ten zo seba maximum krútiaceho momentu vydáva v relatívne úzkom pásme 1000 otáčok (od 1750 do 2750).

Ale pozor, to sme ešte netušili, k akým výkonom sa vzoprie, ak mu do toho nenecháme „kecať“ automatickú prevodovku. Za všetky merania poukážeme na zrýchlenie zo 60 na 120 km/h na šiestom prevodovom stupni. Hoci sa ťažké Santa Fe nadychovalo z 1500 otáčok (takže ešte ani zďaleka nedosahovalo maximálny krútiaci moment), na 120 km/h sa dostalo o masívnych 5,6 sekundy skôr než Tucson, ktorý začínal pri 1450 otáčkach a už pri 1500 mu výrobca deklaruje maximálny statický krútiaci moment (12,1 vs. 17,75 s). Ako sa ukazuje, čísla a teoretické predpoklady ani zďaleka nemusia vždy sedieť s realitou. Pružnosť naftového motora Santa Fe je výborná a hoci sa v niektorých momentoch subjektívne zdá trochu neohrabaný, jeho reálna dynamika je viac než dobrá. Ale pozor, zahanbiť sa nedal ani Tucson. Pri opakovaných meraniach zrýchlenia z 0 na 100 km/h exceloval o sekundu lepším časom, než mu udáva výrobca. Aby ste boli v obraze, väčšina áut dosahuje skôr časy horšie, už rovnaký čas ako udáva fabrika, je menší zázrak.

Benzínový Tucson útočí skôr na dynamickejšie založených zákazníkov. Aj Tucson disponuje nastaviteľným sklonom zadných operadiel. Na rozdiel od Santa Fe má Tucson denné LED svetlá umiestnené dole v nárazníku.

 

Istota štyroch
K poriadnemu SUV patrí pohon všetkých kolies a keďže ním disponovali aj testovacie exempláre, v praxi sme si tak mohli prínos pohonu 4x4 aj reálne overiť. Viac príležitostí nám k tomu dal Tucson, počas jeho testu boli totiž niektoré cesty ešte pokryté súvislou vrstvou ujazdeného snehu. Žiadny iný povrch nepreverí schopnosti aktívneho pohonu 4x4 lepšie než práve sneh s nestálou konzistenciou. Pri hodnotení trakcie sa Tucson podľa očakávaní správal suverénne. Proaktívny systém totiž posiela časť výkonu na zadné kolesá už preventívne pri každom prudšom rozjazde a nečaká na preklz prednej nápravy. V kombinácii s rýchlymi a jemnými zásahmi protipreklzového systému je tak výsledkom celého procesu rozjazdu na klzkých povrchoch absolútna suverenita.

Ešte viac nás však dostala súhra stabilizačného systému s pohonom 4x4. Vďaka ich rýchlej spolupráci sa Tucson dokázal veľmi obratne preplietať aj zľadovatenými serpentínami, pričom na každom výjazde len jemne a veľmi plynulo pohodil zadnú časť do strany, aby sa vzápätí prednými kolesami vytiahol do priameho smeru a po narovnaní do procesu opäť zapojil zadnú nápravu s lepšou trakciou. Všetky pohyby pritom boli spojité a vôbec nenaznačovali, že by mala elektronika plné ruky práce. V podobnom duchu si počínalo aj Santa Fe. V nájazde sa síce prejavilo väčšou nedotáčavosťou, no na výjazdoch sa s právalo dôstojnejšie a za každých okolností držalo stopu pripomínajúcu jazdu po koľajniciach.

S benzínom opatrne
Pri hodnotení spotrieb sa krásne ukázal nielen principiálny rozdiel medzi naftovým a benzínovým motorom vo vysokej karosérii SUV, ale aj citlivosť jednotlivých koncepcií na jazdný štýl. Už pri prekonávaní relatívne veľkých jazdných odporov ma diaľnici sa ukazuje, že hoci má motor Tucsonu až 130 kW (177 k) a na udržanie rýchlosti 130 km/h potrebuje menej než štvrtinu svojho max. výkonu, veľmi ľahko sa pri pretláčaní vzduchu na diaľnici dostáva na priemernú spotrebu 9 – 9,5 l/100 l/km. Väčší, celkovo robustnejší a o celých 266 kg ťažší Hyundai Santa Fe hnaný naftovým motorom si na rovnakej trase pýtal vždy o necelé 2 l /100 km menej (7,8 l/100 km).

Ešte výraznejšie sa rozdiel naťahoval v meste, každý rozjazd prepĺňaného benzínového motora žiada značné prídely paliva, ktoré pri následnom brzdení zasa veľmi rýchlo „púšťame do vzduchu". Ani pri opatrnej jazde sme sa tak na krátkych trasách nedostali pod desaťlitrovú hranicu, zatiaľ čo Santa Fe sa napriek svoje hmotnosti držalo vždy na dostrel ôsmich litrov. Pri pokojnejšej medzimestskej jazde na testovacom úseku Banská Bystrica – Revúca sa rozdiel medzi spotrebami testovaných áut logicky zmenšil. Prečo? Pretože práve na tomto úseku dlhom 85 km s rovinami aj horskými priechodmi viete dobre uplatniť správny jazdný štýl a pri zjazdoch z kopca využívať kinetiku auta. Kým s benzínovým Tucsonom sme sa do cieľa dostali s priemernou spotrebou 7,7 l/100 km, naftové Santa Fe na rovnakom úseku vykázalo spotrebu 6,3 l/100 km.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi - technické údaje

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi - rozmery

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi - technické údaje

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi - rozmery

FOTOGALÉRIA - Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi
     

 FOTOGALÉRIA - Hyundai Tucson 1.6 T-GDi

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Hyundai Tucson 1.6 T-GDi
ZSE

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.