Nová platforma, vyspelá technika, príťažlivý dizajn a predovšetkým prvá sériovo vyrábaná elektrická verzia sú zbraňami, ktorými na zákazníkov útočí nový Peugeot 208.
Nový Peugeot 208 je pre automobilku Peugeot veľmi dôležitým modelom. V segmente mestských áut išlo vždy o silného hráča, nová generácia však ašpiruje na najinovatívnejšie auto v segmente, návrhári preto nechcú premárniť šancu a obliekli ho do mimoriadne atraktívneho kabátu. Ostré zlomy, jasné krivky a priame línie mu dávajú sebavedomý výraz typický pre súčasnú produkciu Peugeotu. Typickým rysom sa stáva aj zadný zatmavený panel spájajúci koncové svetlomety, ktorý mal svetovú premiéru na liftbacku 508. Verzie GT Line a GT majú navyše čierno lakované aj plastové lemy blatníkov a prémiové 17-palcové disky kolies.
3D nielen pre efekt
Kabína novinky posúva koncept i-Cockpit opäť na vyššiu úroveň. A nejde len o viac miesta, vylepšenú ergonómiu, či kvalitnejšie materiály, konštruktéri do novej dvestoosmičky implementovali tzv. i-Cockpit 3D, schopný zobrazovať dôležité informácie s priestorovým efektom. Nejde pritom o samoúčelnú vec, vďaka tejto funkcii dokáže Peugeot 208 zobraziť najdôležitejšie informácie vizuálne viac vpredu, čím zvýrazní ich naliehavosť.
Tri druhy pohonu
Menšou revolúciou by sa dalo nazvať použitie novej podvozkovej platformy CMP/e-CMP. Konštruktérom nielenže pomohla znížiť hmotnosť skeletu auta (vyšší podiel vysokopevnostných ocelí a za tepla tvárnených profilov s rôznym prierezom), ale im zároveň uvoľnila ruky pri výbere pohonu auta. K dispozícii sú tri plnohodnotné druhy hnacích agregátov – benzínový, naftový a elektrický.
Benzínovú paletu zahŕňajú trojvalce PureTech vo verziách 75, 100 a 130, ktoré Peugeot okrem manuálnych prevodoviek kombinuje dokonca aj s osemstupňovým automatom s hydrodynamickým meničom. Tradičný francúzsky výrobca pochopiteľne nezanevrel ani na naftové motory. Naopak, svoj turbodiesel 1.5 BlueHDi vybavil celým radom najmodernejších emisných systémov a jeho výkonovú verziu BlueHDi 100 inštaloval aj pod kapotu modelu 208. Tretiemu pohonu – elektrickému – venujeme extra kapitolu.
Prvýkrát na elektrinu
Čerešničkou na torte je nepochybne čisto elektrická verzia e-208. Pod jej kapotu umiestnili konštruktéri trakčný elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) a maximálnym krútiacim momentom 260 Nm, ktorý ju dokáže z 0 na 100 km/h vystreliť za 8,1 s. Elektrická dvestoosmička ponúka možnosť voľby troch jazdných režimov – Eco, Normal a Sport. Zároveň má však vodič na výber dve úrovne brzdenia. Buď mierne, svojou intenzitou pripomínajúce brzdenie spaľovacím motorom alebo intenzívnejšie ovládané pedálom akcelerátora.
Keďže ide o elektromobil poslednej generácie, s maximálnou efektivitou pracujú všetky jeho palubné systémy, vrátane vykurovania pomocou tepelného čerpadla, či odporovej vykurovacej jednotky s výkonom 5 kW. Energiu na pohon čerpá z trakčného akumulátora s kapacitou 50 kWh, ktorý mu podľa meracieho cyklu WLTP umožňuje dosiahnuť dojazd 340 km (450 km podľa NEDC). Cez štandardnú zásuvku v domácnosti ju viete na plnú kapacitu nabiť za 16 hodín, ak však zvolíte Wall Box (11 kW), vybitý akumulátor doplna dobijete už za 5 hodín a 15 minút. Najrýchlejšou možnosťou je dokonca použitie rýchlonabíjačky s výkonom 100 kW, ktorá dokáže akumulátor nabiť na 80 % kapacity za 30 minút.
Text: Václav Lipavský