Volkswagen up!

0
0
0
s2smodern

Volkswagen up!Po Lupe, ktoré bolo akýmsi zmenšeným Polom, a Foxe, staršom modeli implantovanom do Európy z Brazílie, vstupuje Volkswagen znova do kategórie miniáut. Tentoraz modelom up! so sviežou novou koncepciou dizajnu a techniky.

Na Slovensku sa vyrába ďalšie auto so zvláštnym názvom. Už predtým tu začal schádzať z liniek model, ktorého meno sa začína malým písmenom a asi ako jediný na svete v ňom má apostrof. Teraz prichádza ďalší, ktorého názov sa pre zmenu končí výkričníkom. Ide však o inú automobilku, iný segment a najmä celkom inú koncepciu.

Malý, ľahký, obratný, úsporný – Volkswagen up! spĺňa tieto nároky na miniautá, určené predovšetkým do mesta. Vieme, čo hovoríme. Keďže ide o mestské auto, vybrali sme si na jeho vyskúšanie v praxi mesto. Poriadne veľké mesto. Rím.

Up! je vďaka svojej technickej koncepcii a umiestneniu kolies v rohoch karosérie napriek dĺžke len 3540 mm a šírke 1641 mm prekvapujúco priestranný. Využitie obstavaného priestoru sa naozaj vydarilo. Vpredu sa pohodlne uložil dvojmetrový testovací jazdec, zadné dve miesta (up! je koncipovaný ako štvormiestny) sú takisto plnohodnotné pre stredne urastené dospelé osoby.

MUŠIA VÁHA

Kolesá čo najďalej od seba zároveň znamenajú veľmi dobrú stabilitu. K čitateľným jazdným vlastnostiam prispieva aj ľahký celohliníkový trojvalcový motor, uložený pod prednou kapotou a poháňajúci predné kolesá. Kompaktná a ľahká je aj päťstupňová prevodovka, podvozok navyše nesie iba 929 kg hmotnosti auta. Pre ilustráciu: up! je oproti Foxu ľahší o celých 140 kg. Mestské auto využíva zavesenie ako jeho konkurenti: McPherson vpredu a polotuhú nápravu vzadu.

Zladenie ovládania vozidla – práca riadenia s elektrickým posilňovačom, radenia a síl protitlaku pedálov dáva pocit šoférovania väčšieho auta. To však neplatí o obratnosti, tá sa v úzkych uličkách či v hustej a dynamickej rímskej premávke ukázala vo vynikajúcom svetle.

Konštruktéri sa pohrali aj s odhlučnením auta. Zapracovali na eliminácii necnosti trojvalcových motorov, ktorou je prenos vibrácií do karosérie. Motor uložili na špeciálne vyvinuté kovovo-gumové silentbloky.

V kabíne nemáte pocit, že by pred vami pracovali tri valce. Vyváženie piestov a ojníc prinieslo taký uspokojivý výsledok, že si inžinieri dovolili vyhodiť vyvažovací hriadeľ. Aj ďalšie úspory na hmotnosti pohyblivých prvkov (napríklad použitie menších ložísk) znížili vnútorné trenie a zvýšili efektivitu pohonnej jednotky.

ZABRZDÍ SÁM

Benzínový trojvalec 1.0 MPI novej generácie s objemom 999 cm3 a štvorventilovu technikou si môžete zvoliť v dvoch výkonových verziách: 44 kW (60 k) a 55 kW (75 k). Krútiaci moment je v oboch prípadoch rovnakých 95 Nm, zmenu výkonu má na svedomí elektronika. Ich spotreba pri verzii BlueMotion je len 4,2, resp. 4,3 l/100 km. Prevodovka je buď manuálna alebo automatizovaná. Nafta v miniaute nemá zmysel, na budúci rok príde verzia na CNG a v roku 2013 čisto elektrický pohon.

A ak by ste za volantom náhodou zaspali, up! je ako prvý v segmente vybavený systémom mestského núdzového brzdenia. Ak radar detekuje prekážku, z rýchlosti 5 až 30 km/h auto samo zabrzdí až na nulu. A ak by sa riadiaca jednotka mýlila, stačí, ak vodič šliapne na plyn či spojku alebo pootočí volantom a brzdenie zruší. Systém sa dá aj celkom deaktivovať, pretože by prekážal napríklad pri ťahaní auta.

Vyskúšali sme ho v praxi a musíme povedať, že také tvrdé brzdenie sme už dlho nezažili. Elektronika vyvinie maximálny tlak v brzdnom systéme, aby sa up! vyhol kolízii či aspoň zmiernil jej následky. City Emergency Braking chceme v každom aute!

FOTO:

Dizajnéri sa odklonili od automobilového a vychádzali z produktového dizajnu.

Prehľadné ovládanie, lakovanie vo farbe karosérie a špecialita: odnímateľný originálny navigačný systém.

VW up! poháňa nová generácia trojvalcových motorov.

Kufor má na segment výborných 251 litrov, po sklopení zadných sedadiel narastie na 951 l.

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.