Test: BMW 520d a 530d xDrive

0
0
0
s2smodern

Po sedane BMW radu 5 sa nám do rúk dostala aj jeho praktickejšia alternatíva BMW 5 Touring. A aby sme si urobili lepší obraz, vyskúšali sme rovno dve verzie – štvorvalcové BMW 520d Touring a BMW 530d Touring s väčším šesťvalcom. Obidve vozidlá mali pohon všetkých kolies xDrive.

Obidve kombi verzie v teste disponovali pohonom všetkých kolies.

Praktickejšie ladené kombi, označené tradične Touring, prichádza s karosériou dlhšou len o pár milimetrov (v porovnaní so sedanom), rázvor náprav 2975 mm pritom ostal nezmenený. Celkové proporcie verzie Touring síce naznačujú jej väčší a lepšie využiteľný kufor, no výborne potláčajú myšlienky na jej vyslovene úžitkový charakter. A veru je to tak, v tomto prípade by sa dalo bez preháňania povedať, že ide o ďalšiu štýlovú a veľmi elegantnú karosársku verziu BMW radu 5. Objemnejšiu zadnú časť sa totiž podarilo dizajnérom na auto „prirobiť" veľmi prirodzene. Dizajn je síce veľmi subjektívna disciplína, myslíme si však, že BMW 5 Touring je momentálne jedným z najelegantnejších športových kombi na trhu.

Testované verzie dostali atraktívny príplatkový balík výbavy M Sport. Za adaptívne LED svetlomety si treba priplatiť, svietia však výborne. Rázvor náprav majú sedan aj Touring rovnaký, štandardný podvozok si rozumel aj s rozbitými cestami. Testované autá jazdili na zimných pneumatikách s rozmermi 245/45 R18.

Litre aj dobrý prístup
Zmyslom nákupu verzie kombi však býva lepšia využiteľnosť jej prepravných možností, čo sa v tomto prípade napĺňa do bodky. To, že základný objem kufra je v porovnaní so sedanom o 40 l väčší (530 vs. 570 l), nie je tak podstatné, omnoho dôležitejší je lepší prístup doň. Kým totiž pri sedane môžete počítať s nakladacím otvorom vysokým 490 mm, elektricky ovládané zadné dvere kombi odhalia otvor vysoký až 850 mm. Samotný kufor verzie Touring je navyše podstatne širší a po odhrnutí krycej rolety môžete využiť celú jeho výšku (pod roletou sú výšky kufrov sedanu aj kombi približne zhodné). Po sklopení zadného deleného operadla dokážete vytvoriť úplne rovnú podlahu s dĺžkou takmer 2 metre a zväčšiť tak prepravnú kapacitu auta na 1700 l. Za pozornosť stojí aj dobre vyriešený priestor pod dvojitou podlahou s hĺbkou 100 mm. Pri nárazníku sa nachádza menšia časť určená na drobnosti a výbavu, zatiaľ čo hlbšie, pri zadných sedadlách, nájdete pomerne veľký a praktický priestor zakrytý podlahou odklápajúcou sa pomocou samostatnej plynovej vzpery. Sedan má v kufri navyše 150 mm vysoký prah, zatiaľ čo kombi disponuje podlahou zarovnanou so zadným nárazníkom. Zdá sa vám to ako zbytočný detail? Pri častom prevoze ťažkých a neskladných predmetov určite nie. Keď sme už pri výhodách verzie Touring, musíme spomenúť aj o 25 mm vyšší nástupný otvor na zadné sedadlá a o 20 mm viac miesta na hlavy zadných pasažierov. Pri častom využívaní zadných sedadiel je skrátka život s verziou kombi príjemnejší.

Kvalita materiálov aj hodnovernosť príplatkových drevených dekorov boli výborné, so svetlým čalúnením sedadiel pôsobila kabína výrazne vzdušnejším dojmom. Digitálny prístrojový panel menil v každom režime (Sport, Comfort, ECO PRO) svoju konfiguráciu aj podfarbenie. Základný objem kufra 570 l viete sklopením deleného operadla zväčšiť na 1700 l. Dvojitá podlaha ukrýva ďalšie odkladacie priestory hlboké 100 mm.

Štyri alebo šesť?
Čakať od naftových motorov nového BMW 5 Touring niečo iné ako tichý chod, kultivovanosť a ukážkovú pružnosť, by bolo naivné. Napriek tomu nás prekvapilo, ako dobre si počas testu v oblasti výkonov viedol aj menší z testovaných agregátov – štvorvalec 520d s maximálnym výkonom 140 kW (190 k) a špičkou krútiaceho momentu 400 Nm. Áno, jeho zvuk bol v porovnaní s väčším šesťvalcom 530d (195 kW, 620 Nm) akýsi obyčajnejší, no počas testu sme sa ani raz nedostali do situácie, kedy by sa nám jeho dynamika zdala nedostatočná. A potvrdili nám to aj presné merania pružností oboch motorov. Štvorvalec za z 50 na 90 km/h dostal už za 4,5 s, čo je napríklad podobná hodnota, akú dosiahla rovnako výkonná, ale podstatne ľahšia Škoda Superb 2.0 TDI. Ak sme však presadli do šesťvalca 530d, v rovnakej disciplíne nám predviedol katapultáž trvajúcu necelé tri sekundy. S brutalitou sebe vlastnou sa ukázal aj pri meraní zrýchlenia zo 60 na 120 km/h, kedy časom 5,5 s prekonal štvorvalcového súpera z vlastnej stajne o rovné tri sekundy. Šesťvalec sa navyše lepšie cítil aj v spodnom pásme otáčok, kde sa akosi ľahšie nadychoval a jeho rovnomerné zrýchľovanie pôsobilo prirodzenejším dojmom. S jazdou pri 1200 otáčkach však nemal problém ani menší motor. Naopak, v oboch prípadoch musíme vyzdvihnúť výbornú spoluprácu osemstupňových automatických prevodoviek s testovanými motormi. Ani v jednom prípade totiž prevodovka vysokú pružnosť motorov nezneužívala a nedusila ich pod zdravú úroveň. Rozumnú logiku radenia rýchlostných stupňov predvádzala najmä riadiaca jednotka prevodovky verzie 520d. Keď totiž pri tempe 90 km/h razantnejšie pridáte plyn, okamžite sa prostredníctvom asistenta radenia auto dožaduje podradenia o dva stupne nižšie (čím štvorvalec vyženiete z 1150 na 1800 otáčok). Podobne sa správa aj šesťvalec, ten je však trochu benevolentnejší a aj vďaka väčšiemu objemu sa môže počas plynulého zrýchľovania viac nechať „trápiť" nižšími otáčkami. Ak potrebujete viac dynamiky, stačí zvoliť športový režim a otáčky motora sa budú zrazu pohybovať bližšie pri dvojtisícovej oblasti. Kým pri bežnej jazde preraďujú obidve verzie nahor už niekde pri 2000 otáčkach (často dokonca o čosi skôr), v športovom režime vydá riadiaca jednotka pokyn na preradenie až pri 2500 ot./min. Agregáty si tak pri svižnejšej jazde udržiavali dobre roztočené turbodúchadlá a ostávali v pohotovosti pre prípad potreby náhlej akcelerácie. Ak ste však zmiernili tempo, bolo vidieť ako začal automat radiť o čosi jemnejšie a skôr. Aj v jednotlivých jazdných režimoch sa tak dokázalo BMW viditeľne prispôsobovať aktuálnemu jazdnému štýlu.

Šesťvalcová verzia poskytovala suverénnu dynamiku. Štvorvalec verzie 520d vypĺňal pod kapotou viditeľne menej miesta. Verzia s ním bola o 100 kg ľahšia ako šesťvalcová verzia 530d. Aktuálny stav a dojazd na AdBlue zobrazuje BMW na stredovom monitore.

Vyrovnane skromní
Ak čakáte, že to štvorvalec natrie verzii 530d pri porovnaní spotreby, asi vás sklameme. Počas testu sa totiž ukázalo, že v mnohých situáciách sú ich reálne spotreby nečakane blízko. Neznamená to však, že by bol štvorvalec nejaký „užraný", skôr nás šokovala neuveriteľná úspornosť väčšieho motora. Posúďte sami. Kým verzia 520d xDrive zvládla testovací úsek z Banskej Bystrice do Revúcej s priemernou spotrebou 5,2 l/100 km, väčší šesťvalec sa pri rovnakých podmienkach a veľmi podobnej priemernej rýchlosti (68 km/h) dostal do Revúcej za 5,3 l/100 km. Pri oboch autách musíme vyzdvihnúť ich schopnosť hospodárenia s kinetickou energiou. Koniec-koncov, nenútená schopnosť jazdy na neutrál bola pri testovaných BMW až zarážajúca. Ak sme pri meraní spotrieb zvolili režim ECO PRO, v obidvoch prípadoch nám na konci testovacieho úseku dlhého 85 km auto ukázalo, že takmer 18 km z nich sme absolvovali v režime tzv. "plachtenia" (pri uvoľnení akceleračného pedála si prevodovka sama zaradí neutrál a rýchlosť pohotovo zaradí až po opätovnom šliapnutí na pedál). Aj tento údaj inak svedčí o vyrovnanom jazdnom štýle pri porovnávaní spotrieb. Podľa navigácie BMW navyše vždy vedelo, že sa blížime k úseku s obmedzenou rýchlosťou, už 500 m pred obmedzením na 50 km/h nám to oznámilo a odporučilo nám „ubrať" (v tom momente sme ešte žiadnu príkazovú značku pochopiteľne nevideli). Na diaľnici si pri ustálenom tempe 130 km/h pýtal štvorvalec necelých sedem litrov, verzia 530d xDrive si na rovnakom úseku vyžiadala o 0,2 l/100 km viac. Len pre úplnosť dodávame, že kým štvorvalcové BMW točilo pri tempe 130 km/h na najvyšší prevodový stupeň (VIII.) 1900 ot./min, výkonnejší a pružnejší šesťvalec si mohol dovoliť „ťažší" prevod a na osmičku vždy točil o 200 otáčok menej.

Technické údaje - BMW 520d xDrive Touring

Technické údaje - BMW 530d xDrive Touring

Rozmery - BMW 5 Touring

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.