Test: Ford EcoSport 1.0 EcoBoost

0
0
0
s2smodern

Valiaca sa módna vlna crossoverov ženie do náručia tohto segmentu aj výrobcov, ktorí mu doteraz nevenovali pozornosť. Medzi najmenšie „SUV“ tak prichádza aj Ford s modelom EcoSport. Testovali sme jeho benzínovú verziu 1.0 EcoBoost s pohonom predných kolies.

Vyšší podvozok, terénna vizáž a pohodlnejšie nastupovanie – atribúty, na ktoré láka každý súčasný crossover. EcoSport samozrejme nie je výnimkou, treba však uznať, že na rozdiel od väčšiny konkurentov ponúka skutočne vyššiu svetlú výšku a aj s predným náhonom aspoň aké také schopnosti aj na poľných cestách.

Zliatinové disky s priemerom 16 palcov (na fotke) dostanete v cene už k výbave Titanium. Ak zvolíte paket ST Line, dostanete disky s priemerom až 17 palcov. Mohutná predná časť dáva autu charakteristický výraz. Strieborné ochranné "plechy" nárazníkov sú v skutočnosti z plastu. Ale vyzerajú dobre.

S lepším výhľadom
Ak niečím EcoSport skutočne boduje, je to vyššia pozícia sedenia nad podlahou auta. Do auta sa tak nielen príjemne nastupuje, ale na dlhšej trase uvítate aj sedenie s menej pokrčenými nohami. A platí to aj pre zadné sedadlá. Priestorová ponuka zodpovedá tomuto segmentu, trochu netypický je len prístup do kufra cez do strany sa otvárajúce veko. Treba si na to zvyknúť, na rozdiel od japonských offroadov sa však „dvere“ otvárajú do správnej strany (pánty sú na ľavej strane).

Napriek extravagantným tvarom palubnej dosky je ergonómia kabíny dobrá. Výhodou EcoSportu je vyššia pozícia sedenia a s tým súvisiace pohodlné nastupovanie. Vysoko nad podlahou je položený aj zadný sedák. Na dlhších cestách sa tu preto cestuje príjemne.
Kvôli možnosti zavesenia rezervného kolesa na dvere kufra sa otvárajú do strany. V stiesnených priestoroch na to treba pamätať. Po sklopení zadného deleného operadla vznikne podlaha dlhá 1,4 m. EcoSport má aj odklopné sedáky, vďaka čomu vznikne rovná podlaha. Zadné operadlá sa však dajú sklopiť aj bez toho, aby ste museli sedáky odklápať (predĺžená rovina je však v takom prípade šikmá).

Keď menej znamená viac
Hoci sa, vzhľadom na jeho vysoký bočný pontón, môžu zdať 16 palcové kolesá opticky menšie, treba uznať, že na rozbitých cestách odvádzajú viac než slušnú prácu. Pneumatiky s rozmermi 205/60 R16 sa s prehľadom vrhajú aj do veľkých dier a v kombinácii s dobre naladenými tlmičmi prepúšťajú k posádke len minimum otrasov. Veľmi slušne je podvozok EcoSportu odizolovaný aj akusticky. Za tichom od kolies vidíme pevný skelet karosérie a dobre vyriešené silentbloky ramien. Relatívne presné riadenie aj vedenie stopy navyše dokazujú, že konštruktéri výborne vyriešili kompromis medzi presným vedením a akustickým komfortom podvozku. Pri vysokých autách využívajúcich skelety so značným podielom vysokopevnostných ocelí to veru nebýva samozrejmosť. Slabšie je však samotné odhlučnenie podbehov, takže na diaľnici preniká do kabíny od kolies jemný šum.

EcoSport sa nechá vyprovokovať aj k dynamickejšej jazde po rozbitých povrchoch, tu však už cítiť limity jeho jednoduchej zadnej nápravy a vyššieho ťažiska kombinovaného s tuhším odpružením, čo sa na skutočne veľkých dierach v praxi prejaví  odskočením zadku do strany. Pohotový stabilizačný systém však zasahuje preventívne skôr, než by sa niečo mohlo stať a uberaním výkonu vaše športové chute včas krotí. Celkovo však ide o jeden z najlepšie jazdiacich crossoverov v segmente.

Vzadu brzdí "litrový" EcoSport bubnovými brzdami. Ich brzdný účinok je však veľmi dobrý a zachovávajú si ho aj na zablatených cestách. Benzínový prepĺňaný trojvalec autu výkonovo bohato stačí, ak to s ním viete, je navyše úsporný. Hoci je motor tichý, motorovej kapote nechýba ani tepelná a akustická izolácia. Aj vďaka tomu je EcoSport veľmi tichým autom.

Zápasí s fyzikou
Trojvalcový motor 1.0 EcoBoost je povestný svojou efektivitou a pri správnom používaní aj reálnou nízkou spotrebou. Stačí to s ním vedieť a aj vysoký EcoSport bude jazdiť úsporne. Testovaciu trasu z Banskej Bystrice do Revúcej zvládol za 5,3 l/100 km, pričom jeho spotreba príliš nestúpala ani na horských priechodoch Zbojská a Dielik. Motor sa tu jednoducho oprel o svoj veľký krútiaci moment a EcoSport vytiahol do kopcov v príjemne nízkych otáčkach. Najvyšší prevodový stupeň (VI.) si pri normálnej jazde motor pýta už pri 2200 – 2300 ot./min.. Vytáčať ho nad 3000 otáčok pri normálnej jazde prakticky ani nemá význam. Pri zrýchľovaní však nie je problém vyhnať ho až nad šesťtisícovú hranicu (obmedzovač zasiahne pri 6700 ot./min.). Fyzika ukázala Fordu odvrátenú stranu až na diaľnici, kde si pri ustálenom tempe 130 km/h pýtal necelých deväť litrov. Stačilo však spomaliť na 90 km/h, a spotreba klesla takmer o polovicu na rovných 5 litrov.

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Technické údaje

Ford EcoSport 1.0EcoBoost - Rozmery

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.