Hyundai pohotovo reaguje na požiadavky trhu a medzi svoj hatchback a kombi modelového radu i30 posiela verziu Fastback. Vzhľadovo jej to naozaj sluší, čo však praktická stránka veci? Odpoveď sme zisťovali počas redakčného testu.
Na začiatku trochu faktov – verzia Fastback sa za zadnou nápravou natiahla o 115 mm (v porovnaní s hatchbackom), takže v dlhšom zadnom previse teraz oficiálne odvezie o 55 l viac batožiny ako i30 hatchback. Zároveň je však o celých 30 mm nižšia, čo síce vytvára mimoriadne športovú siluetu, no ako asi správne tušíte, trochu to komplikuje nastupovanie do auta. Treba sa tu skrátka viac skloniť, najmä pri nastupovaní na zadné sedadlá. Nad nimi je totiž strecha až o 50 mm nižšie (podľa našich interných meraní), než v hatchbacku. Počítajte aj s tým, že Fastback nie je ani tak veľkorysý v oblasti miesta nad hlavou vzadu. Na druhej strane, osoby vysoké 180 cm sa sem aj na dlhších cestách usadia stále relatívne pohodlne.
Čo ten kufor?
Ak sa zameriame na samotné batožinové priestory, pri meraní rýchlo zisťujeme, že Fastback má podlahu kufra dlhšiu takmer o 150 mm. Hatchback mu však kontruje o 70 mm nižším vnútorným prahom a nakladacou hranou bližšie k vozovke o masívnych 160 mm. Fastback ťahá za kratší koniec aj v hodnotení vnútornej výšky kufra, hatchback má totiž aj v hornej polohe podlahy na výšku o 15 mm viac miesta na batožinu.
Extrémne ticho
Fastback však nie je len o väčšom batožinovom priestore, inak koncipovaná karoséria sa totiž v dobrom svetle ukazuje aj počas jazdy na našich rozbitých cestách. Konštruktéri sa veľmi prezieravo zamerali na torznú pevnosť skeletu (liftbacky majú z konštrukčnej podstaty horšiu torznú pevnosť ako hatchbacky a kombi) a v mene lepších jazdných vlastností mu ponechali už spomínanú nakladaciu hranu. Len ťažko by sme dnes v tomto segmente hľadali tichšie auto. Súhra odhlučnenia podvozka, motora 1.4 T-GDi a aerodynamického šumu je excelentná a pri uvoľnenej „plavbe“ krajinou máte bez preháňania pocit, že šoférujete minimálne hybridný model. Dvojspojková prevodovka radí jemne a rýchlo, zmeny prevodových stupňov najmä pri pokojnej jazde ani nepostrehnete. V režime Eco radí vyššie prevodové stupne už tesne pred hranicou 2000 ot./min, pričom ani následné „spadnutie“ motora na 1300-1400 otáčok neznamená pohromu v prepade ťahu. Riadiaca jednotka v maximálnej miere využíva mohutnú vlnu krútiaceho momentu prichádzajúcu už tesne nad voľnobehom. Prepnutie do režimu Sport znamená radenie smerom nahor vždy o 500 otáčok vyššie a pri razantnejšej jazde dlhšie držanie zaradeného prevodového stupňa. Prevodovka skrátka nepanikári a pri prejazde zákrutou a na jej výjazde podrží správny „kvalt“. Vyzdvihnúť musím aj umelú inteligenciu prevodovky, vďaka ktorej som s Fastbackom jazdil tak úsporne. Pri jazde dole kopcom sa snaží držať otáčky tak, aby nemarila brzdným momentom motora kinetiku rozbehnutého auta, ak však pribrzdíte, okamžite podradí a naopak uľahčí brzdám.
Vzorná spotreba
Testovaný benzínový Fastback s dvojspojkovou prevodovkou nás potešil aj reálnou spotrebou. Z Banskej Bystrice do Revúcej (85 km) sa dostal s priemernou spotrebou 5,2 l/100 km. Úspornosť si však, vďaka dobrej aerodynamike, zachovával aj na diaľnici. Trvalé tempo 130 km/h na testovacom diaľničnom úseku znamenalo priemernú spotrebu 6,4 l/100 km.
Hyundai i30 Fastback - Technické údaje
Hyundai i30 Fastback - Rozmery
FOTOGALÉRIA