Test: Jaguar XE 2.0D

0
0
0
s2smodern

Testovaný Jaguar bol vo výbave R-Sport.Sedan XE má automobilke Jaguar vrátiť stratené pozície v prémiovom segmente strednej triedy. Po teste naftovej verzie 2.0D R-Sport nemáme dôvod tomuto ambicióznemu cieľu neveriť.


Pozrite naň a je vám jasné, že sa pozeráte na Jaguar- šelmu s anglickým rodokmeňom, ktorá si potrpí na atletický vzhľad. Športový naturel testovanej verzie navyše zvýrazňovala výbava R-Sport podporená ďalšou doplnkovou výbavou v hodnote 14 500 eur. Cena testovaného exemplára sa tak vyšplhala bezmála na 60 000 eur. Za túto cenu však náročný manažér dostane kompletne „naložený" reprezentatívny sedan schopný ho rýchlo a komforte dopraviť na akékoľvek obchodné jednanie.

Súčasťou výbavy R-Sport sú aj výrazné prahy dverí. Za zliatinové disky s priemerom 19 palcov si tu treba priplatiť. Výduchy na predných blatníkoch sú len atrapy z plného plastu.
Model XE sa môže pochváliť výbornou aerodynamikou. 180 k pod kapotou si vyžiadalo dvojitú koncovku výfuku. Športový zvuk však nečakajte. Testovaný Jaguar mal príplatkovú metalízu Bluefire.


Salónik s vôňou kože
Jaguar, to už dávno nie je konzervatívna limuzína hrdo odolávajúca akýmkoľvek novým trendom. Naopak, model XE ukazuje, ako dobre si nové technológie a moderný vzhľad môžu rozumieť s funkčnosťou. Ergonómia rozmiestnenia ovládačov aj sedenia je veľmi slušná a hoci nemajú prední ani zadní pasažieri nad hlavami miesta na rozdávanie, stačí to a ani pri výške nad 180 cm nemáte pocit, že je vám tesno. Vzadu samozrejme cítite, že to tu nie je na celodenné transkontinentálne lety, ale zle sa tu nesedí ani vyšším postavám. Dôležitejšia je atmosféra luxusu, ktorou táto anglická limuzína zaslúžene dláždi cestu k vrcholu prémiového segmentu strednej triedy.

Kvalita použitých materiálov je na vysokej úrovni. Palubný počítač sa ovláda tlačidlom na ľavej páčke pod volantom. Aj z detailov v kabíne cítiť zmysel pre estetiku.
Kruhový ovládač automatickej prevodovky je pre Jaguar už typický. Profilované sú aj zadné sedadlá, pre troch to tu tak na dlhé vzdialenosti veľmi nie je. Kufor na základné potreby manažéra bohato stačí.


Podvozok
Jaguar XE je jedným z posledných mohykánov, ktorý si aj dnes môže dovoliť prepych prednej lichobežníkovej nápravy, ktorá navyše sekunduje zadnému viacprvkovému zaveseniu. Už len pohľad na celé to hliníkové konštrukčné kráľovstvo vyvolá v každom technicky založenom novinárovi radosť. O to príjemnejšie je, že ako celok to na ceste aj výborne funguje. Automobilka Jaguar si na jazdných vlastnostiach koniec koncov už roky zakladá a jej aristokratické modely vždy jazdili akosi jemnejšie, než konvenčná konkurencia. Začína to už principiálnymi výhodami s pozdĺžne uloženým motorom a hnanou zadnou nápravou. Model XE tak disponuje výborným rozložením hmotnosti. Úžasná je stabilita auta pri prudkom brzdení. S presunom ťažiska dopredu sa celý Jaguar naježí, predné lichobežníky prikrčia k zemi a roztlačia predné kolesá tak, aby získali čo najviac stability a istoty pri zatáčaní. V dlhých tiahlych oblúkoch cítiť, ako volant neustále kladie správny odpor a s narastajúcou vzdialenosťou od stredovej polohy intuitívne tuhne.

Zadné pneumatiky sú široké až 255 mm, tie predné potom 235 mm. Predná lichobežníková náprava dostala hliníkové ramená. Spodok auta je vzorne zakrytovaný.
Pohľad na vedenie výfukového potrubia. Hliníková je zadná viacprvková náprava. Hliníkový je aj zadný diferenciál.


Úsporný štvorvalcový záprah
Prepĺňaný naftový štvorvalec je síce po rannom štarte hlučnejší, po zohriatí na prevádzkovú teplotu však stíchne a všetko je v poriadku. Napriek tomu najmä v nízkych otáčkach stále cítiť, ako sa nervózne hemží. Naftový Passat je v tomto smere o čosi kultivovanejší, o čosi hrubší prejav však Jaguaru pasuje. Jeho motor má v celom otáčkovom spektre sily na rozdávanie, aj preto sa v určitých momentoch zdá prítomnosť osemstupňovej automatickej prevodovky ZF až luxusom. Jej veľký prevodový rozsah však zabezpečuje, že sa motor pri normálnej jazde len prevaľuje tesne nad voľnobehom a účinne tak hospodári s naftou. Aby takmer dvojtonová limuzína s „plnokrvnou" automatickou prevodovkou (s hydrodynamickým meničom) na širokánskych pneumatikách (vzadu širokých až 255 mm) so zapnutou klimatizáciou absolvovala testovaciu trasu z Banskej Bystrice do Revúcej priemerne za 4,7 l/100 km, to sme veru dlho nezažili. Zásluhou výbornej aerodynamiky je však anglická šelma úsporná aj na diaľnici, tu totiž počas testu jazdila priemerne za 6,5 l/100 km.

Motorovú kapotu držia plynové vzpery. Kapote nechýba ani protihluková izolácia. Naftový dvojliter zo seba vydá až 132 kW (180 k).
Motorový kryt má zospodu aj termoizolačný plech (nad turbodúchadlom). Turbodúchadlo je na pravej strane motora. Hneď za ním je aj časticový filter. Aj Jaguar razí politiku odporúčanej značky motorového oleja.


Tabuľka - technické údaje
Tabuľka - rozmery

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl