Test: Škoda Fabia 1.0 TSI

0
0
0
s2smodern

Štvorvalec 1.2 TSI je minulosť, namiesto neho sa pod kapotou Fabie objavuje úplne nový trojvalcový motor 1.0 TSI. Preverili sme ho vo všetkých jazdných režimoch a zisťovali, či je naozaj plnohodnotnou alternatívou doterajšieho štvorvalca.

Keď sa objavili prvé informácie o príchode nového litrového trojvalca do Fabie, zavládla medzi verejnosťou panika. Čože? Novodobé HTP? Nikdy! Malý objem a tri valce skrátka okamžite oživujú spomienky na legendárny atmosférický motor viac ako by možno bolo zdravé. V tomto prípade však ide o nový, navyše prepĺňaný agregát z konštrukčného radu EA211, vyladený až na 81 kW (110 k). V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou nie je na zahodenie ani jeho maximálny krútiaci moment 200 Nm. Redakčný test trojvalcovej Fabie 1.0 TSI, spojený s objektívnymi meraniami jej dynamiky a reálnej spotreby však ukázal, že sa netreba báť.

Podľa počtu valcov a objemu motora by tejto Fabii len málokto hádal max. výkon 110 k. Testovaná Fabia bola vo vrcholnej výbave Monte Carlo. Aj keď má len litrový motor, brzdí zadnými kotúčovými brzdami. Výkon 110 k a športovejší charakter si to vyžaduje.
Červené prvky verzie Monte Carlo kabínu Fabie výrazne oživujú. Zadné sedadlá sú výraznejšie profilované, dvom pasažierom sa tu sedí príjemne, tretie (prostredné a trochu vyvýšené) miesto je však len núdzové. Po sklopení zadného deleného operadla sa podlaha kufra predĺži na 1,4 m.

Pružnejší než čakáte
Je až neuveriteľné, aký pružný vie nový trojvalec byť. Pri normálnej jazde si najvyšší prevodový stupeň (VI.) pýta už kdesi okolo tempa 70-80 km/h, čo na piaty prevodový stupeň zodpovedá asi 1800 otáčkam. A hoci po preradení motor klesne na 1400-1500 ot./min, po pridaní sa namiesto domáhania opätovného podradenia opatrne nadýchne a začne jemne plynulo zrýchľovať. A ani pritom nevibruje. Zvyknúť si treba len na svojskú akustiku danú nízkou kadenciou zápalov a rezonančnými vlnami, pripomínajúcu dunenie charakteristické pre súčasné vysokopevnostné karosérie. Nad 1600-1700 ot./min trojvalec krásne stíchne a v kabíne ho prakticky nevnímate. Áno, štvorvalec pri nižších otáčkach menej rezonoval, no trojvalec sa nám zdal celkovo tichší. Dobre si nový motor počínal aj pri meraní pružného zrýchľovania. Tradičnú disciplínu zrýchlenia z 50 na 90 km/h zvládol dokonca o pol sekundy rýchlejšie ako rovnako výkonný motor 1.2 TSI a náskok si udržal dokonca aj pri skúšaní zrýchlenia zo 60 na 120 km/h. Bez problémov sa pritom nechá vytočiť nad hranicu 6000 otáčok (obmedzovač zasiahne pri 6400 ot./min). Zaujímavé pritom je, že ho konštruktéri skombinovali dokonca s dlhšími prevodmi, než pri motore 1.2 TSI. Pri tempe 90 km/h tak na šestku točí len 1800 otáčok, no na druhý rýchlostný stupeň sa dokáže rozbehnúť až na 102 km/h (!).

Na vlnách krútiaceho momentu
Teoreticky by mal malý trojvalec excelovať najmä pri hodnotení prevádzkovej spotreby. Ako však pri prepĺňaných motoroch často ukazuje prax, realita a teória sa rozchádzajú. Motor 1.0 TSI nám však znova ukázal, že pri dodržiavaní správneho jazdného štýlu je úspornejší, než rovnako výkonný štvorvalec 1.2 TSI. Testovací úsek z Banskej Bystrice do Revúcej sme totiž s Fabiou 1.0 TSI zvládli s priemernou spotrebou 4,3 l/100 km (1.2 TSI si tu pýtal o 0,2 l/100 km viac). Samozrejme, na vybranom úseku sme vyskúšali aj rozdiel v spotrebe pri rôznych jazdných štýloch. Úsporným spôsobom sme medzimestskú trasu dlhú 12 km absolvovali priemerne za 3,9 l/100 km, ak sme Fabii stúpili na krk, na rovnakom úseku si vypýtala 7,1 l benzínu/100 km. S určitými obavami sme začínali meranie diaľničných spotrieb. Ani tu však nie je dôvod na paniku, veľký krútiaci moment trojvalca si poradí aj s tiahlymi diaľničnými stúpaniami a ani pri silnom protivetre nemáte pocit, že autu chýba výkon. Výsledok? Pri tempe 130 km/h počítajte so spotrebou okolo siedmich litrov. Len pre zaujímavosť, ani pri stálej rýchlosti 130 km/h sa teplota motorového oleja nedostala cez 102 °C.

Naše merania potvrdili, že nový trojvalec je viac než dôstojným nástupcom motora 1.2 TSI. K stabilnejším výkonom v horúcom počasí si trojvalec pomáha vodou chladeným medzichladičom stlačeného vzduchu. Motor 1.0 TSI je tichý, k dobrému utlmeniu hluku si navyše pomáha aj termoizolačným obložením motorovej kapoty.

Technické údaje - Škoda Fabia 1.0 TSI

Rozmery - Škoda Fabia 1.0 TSI

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.