Test: Peugeot 308 1.5 BlueHDi

0
0
0
s2smodern

Peugeot znova predvádza, že je majstrom vo výrobe naftových motorov. Motorom 1.5 BlueHDi prekonal sám seba a postavil jeden z najlepších agregátov súčasnosti. Čo však zvyšok? Hodí sa k povahe modelu 308?

Na test sme si tentokrát vybrali obe karosárske verzie novej tristoosmičky. A aj keď sa to môže zdať ako márnivá zbytočnosť, v minulosti sme viackrát zažili situácie, kedy sa vo väčšej karosérii ozýval ten istý motor výraznejšie, prípadne sa objavili rezonancie, ktoré 

sme si v teste predchádzajúcej karosárskej verzie nevšimli. Aby sme sa vyhli špekuláciám a poriadne si nový motor 1.5 BlueHDi preklepli, skúšali sme s ním zároveň hatchback aj kombi SW. Peugeot 308 aj jeho kombi verzia SW sú už dostatočne známe, niekoľkokrát sme sa im venovali v podrobných redakčných testoch a prebrali sme aj ich nedávny facelift. V oboch prípadoch ide o vcelku praktické autá s principiálnymi rozdielmi, ktoré vyplývajú z konštrukcie ich karosérií. Kombi je o celých 332 mm dlhšie, len 222 mm z toho však pripadá na dlhší zadný previs. V prípade Peugeotu 308 SW totiž konštruktéri predĺžili aj samotný rázvor náprav, a to o nezanedbateľných 110 mm. Profitujú z toho najmä cestujúci na zadných sedadlách, nielen v oblasti kolien, ale aj v oblasti priestoru nad hlavou. Hoci je podľa údajov výrobcu verzia SW len o 4 mm vyššia, vďaka pomalšie klesajúcej streche je tu o 15 mm navyše. Zdá sa vám to málo? Zadné sedadlá sú tu posunuté viac vzad, kde sa však paradoxne strecha začína znova mierne zvažovať. Aj tak je však spomínaných 15 mm nad hlavou dosť cítiť.

Testovali sme hatchback aj kombi SW s tými istými motormi. K výbave Allure dostanete aj predné Full LED svetlomety. Ich svetelný výkon aj šírka osvetlenej plochy sú dobré v režime stretávacích aj diaľkových svetiel. Hatchback boduje pevnejším skeletom, daňou za to je však o 105 mm vyššia nakladacia hrana a menší otvor do batožinového priestoru.

Nejde len o litre
Reálne porovnanie karosárskych verzií naplno odhaľuje pravdu o lepšej prepravnej kapacite a využiteľnosti verzie SW. A nejde len o väčšiu dĺžku podlahy. Pri sklopených sedadlách sme v SW namerali podlahu kufra dlhšiu o 320 mm (1880 mm), rovnako podstatnými rozdielmi sú však aj nakladací otvor vyšší o 135 mm, vnútorný prah menší o 140 mm a nakladacia hrana jeho kufra vo výške len 620 mm (hatchback ju má 725 mm nad cestou).

Ticho odspodu
Testované Peugeoty nás prekvapili aj v oblasti naladenia a odhlučnenia podvozka. Spomíname na momenty spred pár rokov, keď prvé testovacie kusy aktuálnej generácie 308 na ceste búchali ako o život, na nízkoprofilových pneumatikách odskakovali a celkovo pôsobili akýmsi „rozhrkanejším“ dojmom. Novinka akoby prišla z iného sveta. Napriek nízkoprofilovým pneumatikám (Bridgestone Blizzak LM001 225/45 R 17), obutým na veľkých diskoch, si autá aj na rozbitých úsekoch horského prechodu Zbojská držali stopu a ani na veľkých dierach „nenakopávali“ karosériu odspodu. Spolu s ostrejším riadením, vyžadujúcim trochu pohotovejšie reakcie, tak bola dynamickejšia jazda s nimi omnoho príjemnejším zážitkom, než si spomíname. Klobúk dole pred konštruktérmi podvozka, zdá sa, že pri ladení auta odviedli veľmi dobrú robotu. Hatchback aj kombi boli na testovacích úsekoch „odspodu“ rovnako tiché.

Na prístrojový panel nad palubnou doskou si treba zvyknúť. Nepoteší ani absencia väčšieho odkladacieho priestoru pred radiacou pákou. V tomto smere Peugeot 308 stále stráca. Verzia SW neponúka len väčší batožinový priestor, ale za príplatok aj pozdĺžne hliníkové koľajnice s posuvnými upínacími okami. V Peugeote veľmi dobre vyriešili sklápanie zadného deleného sedadla. Pri sklápaní operadla sa zároveň znižuje sedák, takže po zložení sedadiel vznikne úplne rovná plocha. Drahé, ale veľmi praktické riešenie.
Vyhrievanie predných sedadiel je umiestnené neprakticky v odkladacom priestore pred radiacou pákou. Odkladacie priestory nájdete aj v zadných dverách. Príjemné je aj mäkké čalúnenie lakťových opierok. Praktický otvor na lyže ponúka aj kratší hatchback.

Pán motor
Pohonnú jednotku 1.5 BlueHDi rozhodne nepovažujte len za zmenšeninu staršieho agregátu 1.6 BlueHDi. Najmä z hľadiska použitia protiemisných systémov ide o výrazne prepracovanú konštrukciu. Konštruktéri umiestnili hneď za motor oxidačný katalyzátor, SCR katalyzátor a filter pevných častíc, preto by si mal aj v podmienkach prísnejších emisných meraní zachovať potrebnú čistotu spalín. Zákazníci sa nemusia báť ani vstrekovania močoviny AdBlue. Aby ju ani pri zvýšených nárokoch na jej spotrebu nemuseli neustále dopĺňať, objem nádrže na močovinu v Peugeote zväčšili na 17 l. Veľkorysý je však aj maximálny výkon 96 kW/130 k (neskôr pribudnú aj jeho slabšie verzie). Čo sa týka maxima krútiaceho momentu, nový agregát zo seba dostáva rovnakých 300 Nm, ako väčší predchodca 1.6 BlueHDi. Nižší objem novinky s interným označením DV5 sa totiž dosiahol iba znížením zdvihu pri zachovanom vŕtaní, čo dnes dokážu konštruktéri dohnať, zjednodušene povedané, zvýšením plniaceho tlaku turbodúchadla (pri maximálnej akcelerácii teraz tlačí do valcov až 2,7 baru). Napriek tomu sa motor výborne „nadychoval“ už takmer od voľnobehu, čo v kombinácii s jeho dobrými rozjazdovými algoritmami a naladením progresivity spojkového pedálu znamenalo, že sa s ním veľmi príjemne rozbiehalo. Na druhej strane sa nebojí ani vyšších otáčok. Jeho záťah je až po hranicu 4700-4900 otáčok veľmi lineárny, ak plyn podržíte na podlahe, dostanete štvorvalec až na 5050 ot./min. Treba však povedať, že vo vyšších otáčkach je trochu hlučnejší. Chýba mu jemnosť predchodcu. Za všetkým treba pravdepodobne hľadať vyššie expanzné tlaky a kvôli prís nejším emisiám inak riadené spaľovanie. Meranie pružnosti odhalilo jeho vitálny prejav, veľmi podobný motoru 1.6 BlueHDi. Pri priamom porovnaní agregátov 1.5 BlueHDi (96 kW/130 k) a 1.6 BlueHDi (88 kW/120 k) vychádza novinka predsa len o čosi lepšie. Kým pri zrýchlení z 50 na 90 km/h bol nový motor o 0,9 s lepší, zo 60 na 120 km/h sa dostal dokonca skôr o 1,5 s.

Úspornosť mu zostala
Veľmi zvedaví sme boli na reálnu spotrebu novinky. Nové emisné systémy idú totiž v určitých prevádzkových podmienkach proti samotnej spotrebe nafty (v špecifických situáciách totiž filtre vyžadujú dodatočné vstrekovanie nafty). Reálne merania však potvrdili mimoriadnu efektivitu novinky. Testovací úsek Banská Bystrica – Revúca zvládol hatchback za 4,3 l/100 km, kombi to následne v podstatne hustejšej premávke dokázalo za 4,6 l/100 km. Pri medzimestskej prevádzke však úspornosť nového motora nekončí, v rovnako pozitívnom svetle sa Peugeoty ukázali aj pri diaľničnej jazde. Tempo 130 km/h (2400 ot./min) na meracom úseku znamenalo priemernú spotrebu 6,2 l/100 km.

Peugeot 308 1.5 BlueHDi - Technické údaje

Peugeot 308 1.5 BlueHDi - Rozmery

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi - Technické údaje

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi - Rozmery

FOTOGALÉRIA

Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi Peugeot 308 1.5 BlueHDi

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl