Test: Ford Transit AWD

0
0
0
s2smodern

Sú situácie, keď príde pohon všetkých kolies vhod aj pri ľahkej dodávke. Práve na zákazníkov vyžadujúcich túto netypickú kombináciu mieri aj testovaný Ford Transit AWD.

Ford Transit vždy patril medzi najrešpektovanejších zástupcov svojho segmentu. Rokmi overený a neustále vyvíjaný koncept ľahkého úžitkového auta to skrátka dotiahol do formy, ktorá v mnohých aspektoch vyčnieva nad konkurenciu a v očiach mnohých zákazníkov z neho robí šampióna. A aby si poistil svoju pozíciu aj medzi zákazníkmi, vyžadujúcimi lepšiu trakciu, znova posiela na trh aj verziu s pohonom všetkých kolies. Tá technicky vychádza z verzie s pozdĺžne uloženým motorom a pohonom zadných kolies, v prípade potreby sa k nim však vedia pridať aj hnané kolesá prednej nápravy.

Inteligentne po štyroch
Pohon všetkých kolies tu nekladie na obsluhu žiadne nároky, vodič teda auto používa ako bežnú „zadnokolku“ s tým, že Transit si v prípade preklzu zadných kolies sám pošle časť krútiaceho momentu aj na prednú nápravu a zabezpečí autu lepšiu trakciu, prípadne v súčinnosti so stabilizačným systémom aj viac priečnej stability. Pohon všetkých kolies tak neprichádza k slovu nielen na snehu, či v blate, ale aj na mokrej ceste plnej hlbších mlák, či nerovností. Na veľmi klzkých povrchoch alebo pri rozjazde v hlbokom snehu a blate má vodič navyše možnosť tlačidlom na palubnej doske pohon 4x4 „uzamknúť“ (predné kolesá nebudú čakať na preklz zadných ale zaberú hneď). V tomto prípade sa autu zabezpečí viac trakcie pri rozjazde aj vo veľmi náročných podmienkach. A aká je užitočná hmotnosť konkrétneho testovaného exemplára? Stále veľmi slušných 1157 kg.

Bočné posuvné dvere vytvoria nakladací otvor vysoký 1,6 m. Podlaha nákladového priestoru je dlhá 3 m. Vnútorná výška je takmer 1,8 m, konštrukcia praktického integrovaného portálového žeriava ju znižuje o 160 mm. Na koniec výsuvného ramena integrovaného žeriavu môžete zavesiť až 500 kg, kuriéri tak napríklad dokážu dovezený ťažký tovar vyložiť a naložiť bez cudzej pomoci.

Ukážková kabína
Transit u profesionálnych vodičov už roky boduje. A nejde len o reklamné slogany, ale o reálne dobrú ergonómiu a veľké množstvo odkladacích priestorov. V Transite skrátka vidieť, že jeho palubnú dosku, výplne dverí, sedadlá, či pozíciu volantu a radiacej páky ladili konštruktéri roky. Počas jedného týždňa samozrejme nemáme šancu odhaliť slabiny, na ktoré prídu profesionáli užívajúci auto dlhé roky, v porovnaní s konkurenčnými modelmi však vieme posúdiť, že Transit je k posádke veľmi prívetivý.

V prednom svetlomete nájdete až päť žiaroviek, výborný je výkon zákrutových svetiel aktívnych aj pri zapnutých diaľkových svetlách (čo nebýva vždy zvykom). Počtom, rozmiestnením a veľkosťou odkladacích priestorov patrí Transit medzi najlepšie dodávky v segmente. Pohon 4x4 viete „uzamknúť“ tlačidlom na palubnej doske.

Vibrujúce kone
Pohon auta zabezpečuje nový turbodiesel 2.0 EcoBlue s výkonom 125 kW (170 k). Ide o novú konštrukciu s interným označením Panther s liatinovým blokom, ktorý má podľa konštruktérov Fordu omnoho lepšie akustické vlastnosti ako keby ho postavili z hliníka. Využíva však hliníkovú hlavu so šestnásťventilovým rozvodom, rozvodový remeň s deklarovanou životnosťou 240 000 km a presné piezoelektrické vstrekovače s ôsmimi otvormi. Výsledkom použitých technológií je je efektívnejšie spaľovanie a tichý chod. Keďže sme ho nedávno skúšali v kompaktnejšom Forde Tourneo Custom, vieme dobre porovnať, ako sa jeho prejav v Transite 4x4 zmenil. Najvyšší prevodový stupeň (VI.) si Transit pýtal už niekde pri tempe 75 - 80 km/h, kedy motor na „päťku“ točí 2100 otáčok a po preradení 1650 ot./min.. Výborná pružnosť aj ochota potiahnuť zospodu mu teda zostali, treba však priznať, že štvorvalec opretý do mechanizmu pohonu všetkých kolies pri takto nízkych otáčkach dosť vibruje a prostredníctvom tvrdých silentblokov motora roztriasa celú karosériu. Práve v týchto zvýšených vibráciách je najväčší rozdiel medzi verziou s pohonom jednej a oboch náprav. Dunivejší prejav si Transit 4x4 držal až do 1900-2000 ot./min. Pri rýchlosti 90 km/h však točí rovných 2200 otáčok, takže ani dlhšia medzimestská jazda nijako neunavuje. Pre zaujímavosť, v nedávno testovanom Tourneu Custom s predným pohonom začínal motor a celý hnací mechanizmus výraznejšie dunieť až pri poklese motora pod hranicu 1300 otáčok. Ak treba, viete agregát 2.0 EcoBlue roztočiť až na 4950 ot./min. (červené pole otáčkomera začína na 4500 otáčkach), v praxi je to však zbytočné, nad štvortisícovou hranicou sa z neho začína vytrácať elán, čím dáva najavo, že sa aj v Transite 4x4 najlepšie cíti v strednom otáčkovom pásme. Vzhľadom na skutočnosť, že maximálny výkon dosahuje už pri 3600 ot./min. táto skutočnosť ani neprekvapuje. Vyšší aerodynamický odpor aj pasívne odpory pohonu 4x4 si vyžiadali kratšie sprevodovanie auta, na diaľnici tak pri rýchlosti 130 km/h Transit 4x4 točí 3250 ot./min (klasické Tourneo Custom len 2150 ot./min.), motor je však v optimálnom režime schopnom prekonávať aj veľké odpory diaľničných stúpaní, takže auto na diaľnici nepôsobí nijak utrápeným dojmom. Čo je zaujímavé, pri diaľničnom tempe 130 km/h začína volant Transitu 4x4 klásť menší odpor a ide viac zľahka, čo v nás vyvoláva subjektívny pocit, akoby sa predné kolesá nadľahčili a auto strácalo smerovú istotu. Zdá sa však, že je to len pocit, Transit 4x4 totiž ostával aj v rýchlych diaľničných oblúkoch stabilný a dobre držal stopu. Problémy mu robil len náhly bočný vietor pri výjazde spoza protihlukovej steny.

Čo za to?
Vysoká karoséria a pasívne odpory pohonu všetkých kolies idú proti spotrebe, najmä na diaľnici tak cítiť, že pred sebou tlačíte obrovskú masu vzduchu a točíte viacerými prevodovkami. V kontexte toho je tak spotreba 13,1 l/100 km pri tempe 130 km/h (3250 ot./min) vlastne slušnou hodnotou. Stačí však spomaliť na 110 km/h, nechať motor klesnúť na 2700 otáčok a spotreba razom klesne pod desaťlitrovú hranicu. Na testovacom úseku Banská Bystrica – Revúca si Transit 4x4 pýtal 9,6 l/100 km.

Ford Transit AWD - technické údaje

Ford Transit AWD - rozmery

FOTOGALÉRIA

Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
Ford Transit AWD Ford Transit AWD Ford Transit AWD
     

 

ABM LogoCMYK

FLEET firemné automobily: online magazín pre stratégie riadenia firemných flotíl

Používaním stránok prevádzkovateľa AUTO BUSINESS MEDIA s.r.o. súhlasíte s používaním cookies, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby.